Η Αντιδημαρχία Πολιτισμού & Επιστημών Δήμου Λαρισαίων, διοργανώνουν εκδηλώσεις με τίτλο “1923-2023 / Εκατό χρόνια Φιλόλαος”, την Πέμπτη 30 και την Παρασκευή 31 Μαρτίου 2023 στο Χατζηγιάννειο Πνευματικό Κέντρο Λάρισας, στο πλαίσιο του θεσμοθετημένου από τον Δήμο μας έτους Φιλόλαου, αφιερωμένες στο έργο του κορυφαίου και καταξιωμένου διεθνώς σύγχρονου γλύπτη της Διασποράς μας, διακεκριμένου πολίτη της πόλης μας αλλά και του κόσμου.
Η πρώτη αφιερωματική εκδήλωση για τον δημιουργό θα πραγματοποιηθεί στην ισόγεια αίθουσα στις 20:30 και περιλαμβάνει προβολή της ταινίας «Φιλόλαος Τλούπας, Ένα «πορτρέτο» από τον αδερφό του Τάκη Τλούπα” της Καλλιόπης Λεγάκη, διάρκειας 20 λεπτών, που βασίζεται σε φωτογραφίες και σε αδημοσίευτο κινηματογραφικό υλικό που τράβηξε ο Τάκης Τλούπας, με μια super8 κάμερα, τις δεκαετίες ’50, ’60 και ’70, όπου καταγράφονται στιγμές από τη ζωή και τη δουλειά του Φιλόλαου και ομιλία της δρ. Κατερίνας Τζάμου, Ιστορικού της Τέχνης. με θέμα «Ο άνθρωπος Φιλόλαος».
Η κ. Τζάμου στην ομιλία της, θα εστιάσει κυρίως στα έργα του που φιλοτεχνήθηκαν στο πλαίσιο του 1% για την τέχνη, τη λεγόμενη δημόσια τέχνη, στη Γαλλία.
Η Κατερίνα Τζάμου σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (1984-1988) και στο Πανεπιστήμιο Paris I, Panthéon-Sorbonne στο Παρίσι (1989-1995), όπου και ανακηρύχθηκε Διδάκτωρ Ιστορίας (Κατεύθυνση Ιστορία της Τέχνης) στις 11/1/1996.
Εργάστηκε στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχείων του Γαλλικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής (Institut Français d’ Architecture – Département Archives et Histoire) καθώς και στο Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Κέντρο Georges Pompidou (1990-1994).
Δίδαξε στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, στο Πρόγραμμα «Ευρωπαϊκός Πολιτισμός» της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών, στην Θεματική Ενότητα «Ιστορία των Τεχνών στην Ευρώπη» (2002-2011). Εργάστηκε στο Γραφείο Ερευνών Αρχιτεκτονικής της Ακαδημίας Αθηνών (2009-2012). Διδάσκει στη Μέση Εκπαίδευση από το 1995 και είναι φιλόλογος καθηγήτρια στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά.
Την Παρασκευή 31 Μαρτίου στις 19:30 στον 2ο όροφο του κτηρίου, θα εγκαινιαστεί, διαχρονική εκτεταμένη παρουσίαση σχεδίων και σπουδών του δημιουργού με επιπρόσθετα γλυπτά του έργα και ιστορικά πορτρέτα από ιδιωτικές συλλογές συμπολιτών μας, ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό από τη ζωή και το έργο του εξέχοντος γλύπτη μας.
Διάρκεια παρουσίασης: 31 Μαρτίου – 31 Μαΐου 2023.
Υπεύθυνος της διοργάνωσης και επιμέλειας των εκδηλώσεων είναι ο εικαστικός Ανδρέας Γιαννούτσος, καλλιτεχνικός Διευθυντής του έτους Φιλόλαου, πρ. διευθυντής του Εικαστικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Λάρισας, ο οποίος σημειώνει σχετικά:
“Οι εν λόγω επετειακού χαρακτήρα εκδηλώσεις μας, αποδίδοντας την πρέπουσα χρονική διάσταση και σημασία, αναγκαία και ουσιαστικά διευρύνουν το θεσμοθετημένο 2023 «Έτος Φιλόλαου», ενώ ταυτόχρονα προϊδεάζουν για τη μεγάλη, εφ’ όλης της ύλης παρουσίαση και προβολή της εργασίας του καταξιωμένου δημιουργού μας, στους χώρους της Δημοτικής Πινακοθήκης κατά τον μήνα Οκτώβριο.
Έκθεση πλούσια σε πληροφορία αλλά και τεκμηρίωση που θα την εμπλουτίσει Συνέδριο.
Η γλυπτική του Φιλόλαου βαθιά ανανεωμένη, διακρίνεται καταρχήν για τη λειτουργική και κοινωνική της αποστολή, για τη χρηστική διάθεση, την καθοριστική δομή των χωροπλαστικών αναζητήσεων και διαλογικών εννοιών, που, πέραν των ακαδημαϊκών φορμαλιστικών αντιλήψεων, μέσα από μια επανεκτίμηση των προβλημάτων της πλαστικής, τείνει νομοτελειακά, με την απελευθέρωση της ύλης, αλλά και της δύναμης, να προσλάβει υπόσταση αρχετυπικού, πνευματικού χαρακτήρα.
Η έννοια του μνημειακού συνλειτουργεί και συμπληρώνεται, ως έκφραση του καθημερινού, με έναν τεράστιο πλούτο ποικίλων σημασιών και εικόνων, στοιχείο ποιητικής εμπειρίας και εξοικείωσης, που μετέχει διαδραστικά της εξανθρώπισης του δημόσιου περιβάλλοντος χώρου και αστικού τοπίου.
Η δουλειά του, με βάση πάντα τις συντεταγμένες έννοιες του χώρου και τόπου, κυρίαρχα ισοδύναμα στοιχεία του περιεχόμενου, της έκφρασης και πλαστικής του, «αποσκοπεί» και συντελεί στην παραγωγή ενός έργου εμπνευσμένου, το οποίο επιβάλλεται ως αρχή και σταθερά μιας νομοτελειακής, κοσμικής θρυαλλίδας, που νομιμοποιεί το υλικό του, είτε πρόκειται για χάλυβα, είτε για μπετόν λαβέ, δίνοντάς του, καθώς πρέπει, μια νέα διάσταση.
Ζωντανό στοιχείο της εργασίας του, η οργάνωση και καθαρότητα της φόρμας, η δυναμική παράθεση, εργονομία και εξισορρόπηση των όγκων και των κενών του.
Αυθεντικός, δωρικός, λιτός αλλά και διεισδυτικός δημιουργός, που και στην ελάχιστη μετατόπιση, συστροφή και στρέψη της φόρμας, αποσπά την αίσθηση από το αντικείμενο που την προκαλεί, τη χειρίζεται ευφυώς, έτσι που να αποκαλύπτεται εν τέλει ως οντότητα ενός κόσμου πληρέστερου του πραγματικού, που ανακαλύπτει στην απλότητα του τόσο λίγου, το τόσο πολύ.”